Inventing Bitcoin

Yan Pritzker
90
En bok om hur Bitcoin fungerar som är lite enklare och betydligt kortare än Grokking Bitcoin och Mastering Bitcoin. Inga förkunskaper krävs.

Att uppfinna Bitcoin

October 19, 2020

De senaste åren har levererat ett antal mycket läsvärda Bitcoinböcker och jag har tidigare skrivit bl.a. om Grokking Bitcoin av svenske Kalle Rosenbaum som publicerades under 2019. Samma år kom faktiskt en annan bok med ett liknande upplägg, nämligen Inventing Bitcoin av Yan Pritzker. Upplägget jag pratar om är alltså att förklara Bitcoin genom att gå igenom en fiktiv process där man "uppfinner" Bitcoin genom att gradvis lägga på funktion efter funktion på ett från början naivt system tills man till slut har en fullfjädrad, decentraliserad valuta. Trots likheterna i upplägget är det dock två ganska olika böcker som snarare kompletterar varandra än konkurrerar. Yans bok är på drygt 100 sidor, att jämföra med Grokking Bitcoins 400, så det säger sig självt att det här är en enklare och ytligare beskrivning av hur Bitcoin fungerar än i Kalles bok.

Yan skriver direkt att ingen bakgrund inom datavetenskap krävs för att läsa boken och även om detsamma i princip är sant för Grokking Bitcoin så är nog kravet ännu mjukare här. I introduktionen ger Yan också anledningen till att han skrivit den här boken, nämligen att många verkar skapa sig en åsikt om Bitcoin långt innan de förstår eller ens försökt sig på att förstå det. Han berättar att det tog honom själv 5 år från det att han först hörde talas om Bitcoin till att han satte sig ned för att försöka förstå vad det faktiskt handlade om. Det här är en mycket bra poäng, Bitcoin tycks väcka starka känslor (både för och emot) även bland de som inte satt sig in i ämnet och då kan en sån här bok definitivt fylla en viktig funktion.

Boken börjar med det obligatoriska kapitlet "What is Bitcoin?" och här får vi en genomgång av vad Bitcoin är baserat på ett meddelande som Satoshi skrev på ett forum i samband med att den första versionen av Bitcoin släpptes. Det är faktiskt en förvånansvärt bra och koncis sammanfattning av Bitcoins "vad" och "varför" som Satoshi fick till och som håller än idag. Här berörs bl.a. decentralisering, bevis genom kryptografi och den tillit som krävs till banker och centralbanker och som gång på gång genom åren brutits.

Efter denna introduktion betas de olika delarna av Bitcoins lösning av i korta, lättlästa kapitel:

• Removing the middleman. Om hur vanliga banker är en vanlig databas, hur man kan distribuera denna databas, dubbelspenderingsproblemet och hur det kan lösas med ett "lotteri".
  • Proof Of Work. Om hur lotteriet i praktiken implementeras genom hashningar som ett "proof of work".
  • Mining. Fler detaljer om lotteriet, hur svårighetsgraden sätts, hur nya bitcoin skapas och hur avgifter på sikt ersätter detta som belöning till miners.
  • Securing the Ledger. Om blockkedjan och hur man avgör vilken som är den "korrekta" kedjan.
  • Forks and 51% attacks. Om vad som skulle hända om en miner har 51% hash rate och om miningpooler.
  • Accounts without identity. Om hur adresser och plånböcker funkar, Bitcoins UTXO-modell mm.
  • Who makes the rules? Om hur Bitcoins regler kan förändras och vem som i så fall bestämmer.

Vill du lära dig hur Bitcoin fungerar men är osäker på om du orkar ta dig igenom hela Grokking Bitcoin eller Mastering Bitcoin så är det här en utmärkt bok att börja med. Du kommer efter att ha läst den att ha tillräckligt på fötterna för att kunna förklara Bitcoin för vem som helst och skulle du när du är klar med den känna suget efter att gå djupare så är det bara att fortsätta med någon av de ovan nämnda böckerna.

3449