Grokking Bitcoin

Kalle Rosenbaum
293
Den här boken av svenske Kalle Rosenbaum riktar sig till tekniska personer men är mycket pedagogiskt upplagd och innehåller inte programkod som t.ex. Mastering Bitcoin så går utmärkt att hänga med i även om du inte är programmerare. Den går igenom Bitcoin från grunden och ger dig en komplett, teknisk förståelse.

Grokking Bitcoin

May 22, 2019

Nyligen släpptes en ny bok om Bitcoin skriven av svenske Kalle Rosenbaum, riktad till tekniskt intresserade personer som dock inte nödvändigtvis är programmerare eller inbitna datornördar. Grokking Bitcoin går precis som Mastering Bitcoin igenom alla fundamentala delar av hur Bitcoin fungerar men fokuserar mer på illustrationer och konkreta exempel än Andreas Antonopoulos bok. Kalle tar dock inga genvägar utan är noga med att förklara varje koncept i detalj och de få gånger förenklingar görs är han tydlig med att påpeka detta och hänvisa till källor för vidare läsning. Det faktum att boken går in i detalj på de tekniska koncepten gör dock att läsaren måste ha ett genuint intresse av att förstå tekniken bakom Bitcoin. Även om koncept som hashfunktioner och digitala signaturer förklaras från grunden, utan några krav på förkunskaper, så kommer boken förmodligen att kännas något tung att ta sig igenom om det här är första gången du stöter på begreppen.

Bokens upplägg är väl genomtänkt för att så pedagogiskt som möjligt förklara alla olika delar av Bitcoin och varför de finns. Efter en ganska traditionell introduktion och överblick av Bitcoin får vi följa med i skapandet av ett Bitcoinliknande system, kallat Cookie tokens, som de anställda på ett fiktivt företag framförallt använder för att handla godsaker från företagets café. Det hela börjar med ett enkelt kalkylark som administreras av den pålitliga medarbetaren Lisa och för varje kapitel läggs nya funktioner på för att öka systemets säkerhet, integritetsskydd, censurskydd mm vilket slutar med att vi efter 8 kapitel har ett komplett system som i princip är identiskt med Bitcoin.

Det fina med det här sättet att presentera Bitcoins funktioner och egenskaper är att det blir mycket tydligt vad varje del har för syfte. Skulle du känna dig osäker på varför proof-of-work faktiskt behövs eller varför transaktionerna samlas i block så är det bara att plocka fram det aktuella kapitlet och det blir uppenbart varför denna del lades till i Cookie token-systemet och vilka förbättringar det medförde. Det ger dig därför också verktyg att analysera vilka kompromisser andra Bitcoinliknande system gör, t.ex. när man väljer mer centraliserade lösningar än Bitcoins mining. Efter kapitel 8 när Cookie token-systemet genom många små förändringar transformerats till dagens Bitcoin överges det med rätta och koncepten i de avslutande kapitlen förklaras helt enkelt med Bitcoin som bakgrund. Här får vi lära oss om avancerade funktioner som time-locking, atomic swaps och fee bumping samt uppgraderingar som Segwit och olika tillvägagångssätt för att introducera sådana uppgraderingar.

Varje kapitel avslutas med en sammanfattning och ett antal övningar som kan användas för att säkerställa att du förstått allt. Om du ser till att faktiskt genomföra alla dessa övningar kan jag lova att du när du är klar tillhör en liten minoritet av människor som faktiskt förstår Bitcoin på djupet.

Jag tycker att bokens grepp med att bygga upp Bitcoinsystemet bit för bit är lyckat. Lisa och de andra karaktärernas förfining av sitt Cookie tokens-system ska inte ses som en realistisk historia (i verkligheten hade nog medarbetarna tyckt att redan införandet av de digitala signaturerna i kapitel 2 var för omständligt) utan är helt enkelt ett bra sätt att presentera hur varje liten pusselbit i Bitcoin passar in. Systemet är fullt fungerande redan i tidigare kapitel men först med alla pusselbitar på plats har vi något som verkligt unikt och revolutionerande.

Om du är en person som gärna lär dig i form av konkreta exempel och som är någorlunda tekniskt lagd så kommer Grokking Bitcoin att passa dig perfekt. Boken finns bl.a. att köpa hos Adlibris för 280 kronor.

2655