The Little Bitcoin Book

Jimmy Song, Alex Gladstein m.fl.
120
The Little Bitcoin Book berättar om vad som är fel med dagens pengar och hur Bitcoin fixar det. Det är en bra introduktion till Bitcoin för den som inte vet så mycket och som inte främst är intresserad av det tekniska utan om hur Bitcoin kan påverka världen.

The Little Bitcoin Book

September 8, 2020

Sensommaren 2019 samlades 8 personer med vitt skilda karriärer, allt från aktivister till företagsledare och investerare, i ett hus i Kalifornien för att skriva en bok om det ämne som förenade dem, nämligen Bitcoin. Under fyra dagar skrev de texterna till The Little Bitcoin Book, en kort och lättläst bok om Bitcoin som inte är alltför teknisk eller politisk utan fokuserar på att lyfta fram Bitcoins fördelar på ett rakt och tydligt sätt.

Först får vi veta lite om problemen genom olika konkreta historier, som de unga föräldrarna i Filippinerna som under åren får se sitt disciplinerade sparande utraderas av hög inflation, oskyldiga människor i Kina som blir utestängda från samhället genom det sociala kreditsystemet eller en helt vanlig kille i USA som får sitt liv kartlagt av företag när han varje dag betalar med sitt kreditkort. De fyra globala företeelser som tas upp är:

• Urholkningen av privat förmögenhet
  • Svårigheterna att flytta värde
  • Centraliseringen av finansvärlden
  • Förlusten av privatliv

Efter en kort genomgång av vad pengar är (förklarat på ett mycket amerikanskt sätt, med hjälp av checkar) både historiskt och hur systemet ser ut idag så går man in på vad Bitcoin är, kortfattat hur det fungerar och hur utvecklingen skulle kunna se ut i ett kortsiktigt, medellångt samt långt perspektiv.

I kapitel fyra går man in på hur Bitcoin faktiskt kan spela roll där det behövs som mest. Det handlar mycket om det kraftfulla i att kunna vara sin egen bank och att ha tillgång en neutral värdebevarare i länder där det råder stor korruption. Några citat från det här kapitlet:

According to data from the Human Rights Foundation, approximately half of the world’s population lives under authoritarianism. That’s approximately 4 billion people from Cuba to Belarus to Saudi Arabia to Vietnam who are severely oppressed by their governments.
Former U.N. Secretary-General Ban Ki-moon declared in a 2012 speech that during the previous year corruption had “prevented 30% of all development assistance from reaching its final destination.” According to research organisations like GiveDirectly and the World Bank, direct cash transfers are the most effective way to deliver to aid. Bitcoin enables permissionless transfers to anyone on the planet within minutes. The recipient doesn’t need a bank account or official identification, just internet access

I sista kapitlet (eller nästa sista om man räknar den gedigna FAQ som avslutar boken) kommer så en del framtidsvisioner. I en värld där Bitcoin blivit allmänt accepterat kommer stater att behöva betala det verkliga priset för krig (istället för via en dold skatt som inflation), auktoritära regimer kommer att få svårare att kontrollera sina medborgare, stora banker kommer att förlora makt och det kommer att finnas verktyg för människor att motarbeta övervakningssamhället. Boken presenterar hur man tror att det första steget för Bitcoin är att bli en accepterad värdebevarare för att senare kunna fungera som betalmedel och slutligen även som en räkneenhet.

Du hittar The Little Bitcoin Book bl.a. på Bokus för 159 kronor.

Läser du hellre på svenska så kan jag glädja alla med att Linnéa Rosenbaum har översatt The Little Bitcoin Book till svenska och att denna snart kommer att tryckas i en mindre upplaga. Det kan blir en utmärkt bok att ge till personer som behöver en introduktion till Bitcoin.

3381