Allt du behöver veta om NFT & KRYPTO

Viktor Kirsby
278
I boken Allt du behöver veta om NFT & Krypto delar Viktor Kirsby med sig av sina kunskaper inom dessa områden. Men på 30 sidor hinner inte mycket sägas…

Bokrecension – Allt du behöver veta om NFT & KRYPTO

November 7, 2022

”Allt du behöver veta om NFT & Krypto” är troligtvis den första boken på svenska som försöker förklara NFT, Opensea, Metamask och kringliggande begrepp. Det bör däremot först och främst påpekas att den är utgiven via BoD (Books on Demand). Det är en utgivningsform som innebär att vem som helst kan skriva, publicera och sälja en bok. Den blir tillgänglig för allmänheten genom att aktörer som exempelvis Bokus säljer dessa böcker.

Det betyder också att det inte finns något bokförlag som kan bistå med exempelvis korrekturläsning, disposition och innehåll – vilket är bokens primära nackdel. Titeln ”Allt du behöver veta…” lovar nämligen betydligt mer än vad innehållet levererar, vilket till stor del beror på att den enbart är på ca 30 sidor!

Hade Viktor Kirsby valt att skriva tiodubbelt så många sidor hade det funnit möjlighet att stanna upp, förklara begrepp tydligare och möta nybörjarens nyfikna frågor. Men nu är det 30 sidor där läsaren guidas, likt ett hastigt slalomåk, fram och tillbaka mellan begrepp som Opensea, Metamask, Ethereum, Solana, Phantom och gasfee. Gissningsvis lämnas läsaren med fler frågor än svar efter den kvart som det tar att läsa boken.

Erfarenhet och kunskap

Viktor Kirsby har varit ”involverad i NFT och kryptovärlden sedan 2019” och skriver i boken att han ”dagligen följt kryptovärlden sedan dess”. Det märks tydligt att han har ett stort intresse  för ämnet  och att hans kunskapsnivå inom kryptovalutor och NFT:er bör vara långt över vad de flesta i Sverige har – men inte var det Elon Musk som skapade Dogecoin...

Kirsbys kunskap komprimeras däremot i dess yttersta form i denna mycket kortfattade bok som snarare snuddar vid ämnen än förklarar dem. I inledningen anger han att boken skrevs för att ge läsaren ”en grundlig och tydlig uppfattning om NFT och krypto”. På baksidan anges att du som läsare får ”lära dig allt du behöver veta om NFT och krypto”. Detta är en kraftig överdrift då det vore omöjligt att ge läsaren den kunskapen på 30 sidor. Det vore även omöjligt på 3000 sidor. De allra flesta böcker inom området väljer ett betydligt smalare perspektiv.

Intressanta guldkorn

Innehållsmässigt är det kapitlet ”Inför ett köp av NFT” som ger mest till läsaren. Här går han igenom så kallade ”red flags” vilket är varningstecken på att ett NFT-projekt är en scam eller inte förväntas utvecklas starkt framöver. Det kapitlet är även i särklass längst, på sju sidor, vilket exempelvis kan jämföras med ca en sida om kryptovalutor och en om blockkedjor.

Övriga kapitel är:

• Non-Fungible Token
  • Hur man skapar en wallet
  • Vad är krypto?
  • Hur man investerar i krypto
  • Vad inflytelserika människor tycker om NFT och krypto
  • 10 tips från mig
  • Konton på sociala medier

Det bjuds även på en intressant ”hemläxa” en bit in i boken. Efter korta beskrivningar av Ether, Solana, Cardano, Shiba Inu och Apecoin rekommenderas läsaren att undersöka vilka kända personer och företag som investerar i krypto. Dessutom förväntas läsaren fråga sig varför dessa personer har investerat.

Vad Kirsby förväntar sig att läsaren ska komma fram till är omöjligt att veta men frågeställningen ställer investeringar i kryptovalutor och NFT:er på sin spets. Varför investerar kända personer? Varför investerar de personer du själv följer via poddar och social media? Är det för att göra snabba pengar i en hypad bransch, för att de tror att bitcoin kommer bli en världsvaluta eller för att de anser att Elon Musk styr värdet av Dogecoin? Det kan ibland vara nyttigt att stanna upp och fundera på det – vilket Kirsby alltså uppmanar till.

Ett gott försök

Slutligen måste en eloge ges till Viktor Kirsby som, med denna bok, i alla fall gör ett försök att sprida kunskapen om NFT:er och kryptovalutor till fler personer i Sverige. Kanske kan några läsare bli lite mer intresserade av branschen och förhoppningsvis söka vidare på internet, eller i andra böcker, för att hitta fördjupad kunskap i ämnet.

Även om innehållet har mer att önska och totala nybörjare nog inte förstår speciellt mycket så finns det kanske en målgrupp för denna bok. Det är inte alla dagar man orkar läsa 500 sidor om tekniken bakom Bitcoin eller hur dagens finansiella strukturer är uppbyggda. Ibland är det bara skönt att scrolla igenom flödet på Facebook, se de nyaste klippen på TikTok och läsa en bok på en kvart.

Boken kan köpas på Bokus.se