Bokrecension – Kryptodrottningen som försvann

Jamie Bartlett
219
I "Kryptodrottningen som försvann" låter oss journalisten Jamie Bartlett ta del av den lätt osannolika historien om onecoin och dess färgstarka och samvetslösa galjonsfigur. Han skildrar de intriger, den hype och den masspsykos som gjorde onecoin-svindeln möjligt att genomföra. Det var helt enkelt ett gigantiskt pyramidspel, där människorna i pyramidens topp tjänade miljontals dollar och de i dess botten förlorade allt de ägde.

March 8, 2023

Kryptodrottningen som försvann är ett resultat av den mycket populära poddserien ”The Missing Cryptoqueen” som är producerad av BBC. En podd som bjuder på grävande journalistik inom ett av världshistoriens största pyramidspel - Onecoin.

Det ska direkt nämnas att Onecoin varken är, eller har varit, en kryptovaluta. Den historia som förmedlas i boken bör i stället, som författarna skriver i inledningen, ses som en ”berättelse om girighet, flockmentalitet, korruption, falska nyheter, bristfällig lagstiftning och hajp”. En berättelse med enbart förlorare – utom möjligtvis grundaren själv.

Bättre än bitcoin…

År 2014 grundades det bulgariska företaget, Onecoin Ltd, som skulle utveckla, lansera och marknadsföra Onecoin. Bakom företaget stod den bulgariska affärskvinnan Ruja Ignatova och svensken Sebastian Greenwood.

Den icke-existerande kryptovalutan marknadsfördes med att vara bättre, snabbare och mer värdefull än bitcoin. Onecoin skulle bli en världsvaluta och snabb värdeutveckling, rikedom och framgång utlovades.

Det kan tyckas som ett omöjligt uppdrag, men bedrägeriet lanserades under perfekta förhållanden. Under 2014 och 2015 lanserades hundratals olika kryptovalutor med mer eller mindre uppfinningsrika funktioner. Under samma period hade bitcoin multiplicerat sitt marknadsvärde flerfaldigt och bevisat att ”det som verkar vara för bra för att vara att sant visst kan var sant”. Dessutom värvades erkänt duktiga MLM-säljare, som gavs frikostig provision, för att sprida budskapet.  Vänner, arbetskamrater och familjemedlemmar värvades – alla med löfte om finansiell frihet.

Men någon kryptovaluta fanns aldrig, inte heller någon blockkedja. I stället såldes ”utbildningspaket” för mellan 100 och 18 000 Euro till investerarna. Med ett av de dyraste paketen, för 118 000 Euro, följde löftet om ”14 miljoner Euro när den nya blockkedjan väl lanseras”. En sak blev i alla fall Onecoiners rik på – ouppfyllda löften.

”De flesta onecoin-investerare….sa samma sak: de förstod inte teknologin men de hade hört talas om bitcoin och ångrade att de inte hade investerat”.

Fram till mars 2017 hade människor över hela världen investerat motsvarande 4 miljarder USD och investeringarna fortsatte mycket tack vare påkostade event, fake news och nya löften om ”fantastiska” uppdateringar. Men snaran började nu dras åt.

Imperiet faller

Under sommaren och hösten 2017 blev det allt svårare att rekrytera nya investerare. Banker hade börjat reagera på extrema transaktionsbelopp, kryptoexperter påpekade att det inte fanns någon blockkedja och BehindMLM fortsatte dessutom sin kamp med att bevisa pyramidstrukturen. När de sedan tidigare begränsade uttagen helt och hållet stoppades började även säljare ana oråd.

I början av 2018 gjorde polisen tillslag och flera högt uppsatta personer arresterades,  men huvudpersonen, Ruja, hade redan försvunnit från Onecoin-scenen. Hennes förvinnande var troligtvis planerat sedan länge då planen, enligt mail till Sebastian, var att duon skulle ”ta pengarna och dra och skylla allt på någon annan”. Hon lyckades ta pengarna och dra, men inte att skylla på någon annan. Under sommaren 2022 dök hon upp på FBI ”Most Wanted” lista. Detta medan hennes kumpan satt i amerikanskt häkte – där han senare skulle erkänna hela bedrägeriet.

Kanske är det mest ironiska att den största förmögenhet som Ruja tillskansade sig inte primärt kom från bedrägeriet – utan från den kryptovaluta som hon skulle konkurrera bort med Onecoin. År 2015 sålde hon tillgångar för 50 miljoner euro och fick betalt med 230 000 bitcoin. När bitcoins kurs, år 2021, var på 40 000 USD var hennes riktiga kryptotillgångar värda totalt 9 miljarder euro.

Intressant – och oroande

Kryptodrottningen som försvann kan läsas utifrån flera perspektiv. Berättelsen är en intressant true crime historia som sträcker sig från att idén till Onecoin föds till att flera ledare börjar ställas inför rätta.

Men det är minst lika intressant att läsa om, och försöka förstå, drivkraften som gjorde att människor över hela världen köpte värdebevis innan de ens kunde stava till blockkedja. Dessutom drog de med sig vänner och familjemedlemmar i fallet.

Jamie Bartlett har primärt fokus på själva händelseförloppet, men vidrör även den psykologiska delen av bedrägeriet. Vad är det som driver människor till att sälja hus och hem för att investera i något som de inte ens förstår? Varför fortsatte investeringarna på miljonbelopp trots att samtliga varningslampor var tända, blinkade och varningssirenen tjöt högt? Är viljan att tjäna ”de stora pengarna” så stor att vi människor är beredda att blunda för verkligheten?

Han snuddar däremot bara vid dessa frågo, men svaret finns kanske närmare än vad vi först tror. Även om Onecoin aldrig var någon kryptovaluta, så visar dess historia på människors strävan efter att göra ”det stora klippet” och att pengar kan vara en obehaglig drivkraft. Det ska inte förnekas att delar av kryptobranschen (kanske en för stor del) just enbart har denna drivkraft.

Det är ju inte svårt att hitta DeFi-projekt som lovar 150 % i avkastning (per dag), twitterprofiler som skapar kryptovalutor med namn som anger att de ska ”go to the moon” och inte minst de excentriska profiler som ska ”förändra den finansiella världen”. Det är lätt att blunda för varningssignaler – om belöningen som utlovas är tillräckligt stor.

Grävande journalistik

Jamie Bartlett, och de övriga som driver podden, måste berömmas för det journalistiska grävande arbete som ligger bakom podden och boken. De har uppenbarligen haft ett gediget arbetsmaterial att utgå ifrån och lyckas ändå presentera händelseförloppet på ett lättläst, spännande och begripligt sätt. Någon kunskap om blockkedjor eller kryptovalutor behövs inte, men boken blir än mer intressant om den kan sättas in i en kontext av den kryptoeufori som världen stundtals fått vara med om.

Författarna gör även ett försök att spåra Ruja (efter hennes försvinnande) men på grund av komplicerade företagsstrukturer, ”målvakter” och lägenheter över hela världen är det inte lätt. I det sista kapitlet berättas delvis om dessa försök – något som hade varit intressant att läsa mer om.

För dig som söker ytterligare läsning rekommenderas att bokpärmarna inte slås igen efter sista kapitlet. Bläddra i stället vidare till noterna. Här finns hänvisningar till allt från människor som berättat sin historia för författarna till URL-adresser till Youtube och Facebook.

Lite mer – av allt

Om någon kritik ska framföras, så är det enbart att boken skulle kunnat varit tjockare. Det är så många trådar och osannolika händelser som författarna beskriver att de gärna fått stanna till ibland och beskrivit mer för läsarna. Detta gör att berättelsen ibland känns lite komprimerad. Det är få personer som läsaren får ”lära känna” på djupet och det hade varit intressant att få läsa åtminstone ett längre porträtt av någon som investerat i Onecoin.

För dig som vill ha mer information om Onecoin finns poddcasten ”The Missing Cryptoqueen” och filmerna ”Cryptoqueen – The Onecoin Scam” samt ”Fake!”